Skriv ut

Mindre trött med hjälp av tai chi

26 september 2010.

En amerikansk studie visar att man kan minska sin trötthet och stress med regelbunden tai chi. Den kinesiska kampsporten tai chi blir mer och mer populär. Nu visar en undersökning att tai chi är bra för många områden på kroppen.

taichi2
Högt blodtryck
I den amerikanska studien deltog personer med högt blodtryck, förhöjda kolesterolvärden, typ 2-diabetes och rökare. Gemensamt för dessa grupper är att de har en ökad risk att utveckla hjärt-kärlsjukdomar. Studien pågick under tolv veckor, då deltagarna utövade tai chi tre gånger i veckan, en timme per gång. Resultaten visade att försökpersonernas stressnivå sänktes med 16 procent, deras humörsvängningar minskade med 54 procent och deltagarnas trötthetsnivå blev hela 22 procent lägre.
Många skäl
Med andra ord finns det flera hälsoskäl till att börja med tai chi. Förutom de nämnda effekterna så ger kampsporten förbättrad muskelstyrka, kondition, balans och smidighet. Tai chi-utövare löper dessutom mindre risk att få av problem med hjärtat eftersom stress, dåligt humör och trötthet alla ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Måste jag börja på gym?

Nej, att gå på gym är inte nödvändigt om du vill förbättra din hälsa eller förebygga dina hälsorisker. Raska promenader är faktiskt den vanligaste motionsformen i Sverige och fungerar utmärkt som fysisk aktivitet.

Öppettider

Måndag - Fredag   kl 07:30 - 17:00
Läkarbesök efter kl 17:00 enl särskild
överenskommelse.

Kontakt / Recept / Avbokning

Webb            Mina vårdkontakter
Telefon 010-105 93 30

Jag vill veta mer om webbtjänster...

Hälsoprofil och hälsokontroll

halsoprofil

Medicinsk Qigong

qigong

Ljusterapi

ljusterapi

Screening

screening