Skriv ut

Vardagsmotion gav längre liv

29 oktober 2013.

(Dagens Medicin) Forskare vid Karolinska institutet och Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, GIH, bjöd in en tredjedel av alla personer över 60 år i Stockholms läns landsting att delta i en studie om hälsa och motion. De 4 232 personer som valde att delta fick fylla i enkäter om hur ofta de ägnade sig åt olika aktiviteter som exempelvis att plocka bär eller påta i trädgården och hur ofta de utförde någon formell träning. De fick också svara på frågor om bland annat rökning och alkoholkonsumtion och så fick de genomgå en undersökning för att kontrollera hjärt-kärlhälsa.

 

Bland deltagarna som utförde mer vardagsmotion var metabola syndromet ovanligare och de hade också mindre riskfaktorer för att drabbas av hjärt-kärlsjukdom.

Deltagarna följdes i 12,5 år i snitt. Bland dem som hade angivit högst nivå av vardagsmotion var risken för att insjukna i hjärtinfarkt eller stroke 27 procent lägre jämfört med dem som hade angett lägst nivå. Risken för att avlida inom uppföljningsperioden var 30 procent lägre för dem som hade angett mest vardagsmotion.

Forskarna drar slutsatsen att ett aktivt liv är kopplat till en bättre hjärt-kärlhälsa och ökad livslängd.

 

Måste jag börja på gym?

Nej, att gå på gym är inte nödvändigt om du vill förbättra din hälsa eller förebygga dina hälsorisker. Raska promenader är faktiskt den vanligaste motionsformen i Sverige och fungerar utmärkt som fysisk aktivitet.

Öppettider

Måndag - Fredag   kl 07:30 - 17:00
Läkarbesök efter kl 17:00 enl särskild
överenskommelse.

Kontakt / Recept / Avbokning

Webb            Mina vårdkontakter
Telefon 010-105 93 30

Jag vill veta mer om webbtjänster...

Hälsoprofil och hälsokontroll

halsoprofil

Medicinsk Qigong

qigong

Ljusterapi

ljusterapi

Screening

screening