Skriv ut

Mindre träning kan orsaka depression

28 november 2013.

SVD: Att träning får oss att må bra är inget nytt. Men att förändra träningsdosen kan också påverka vår hälsa, visar en ny studie från Göteborgs universitet.

 

Har du blivit skadad eller av någon annan anledning tvingats dra ner på träningen? Då kan du löpa ökad risk för att drabbas av exempelvis depression. Om du däremot har börjat träna är chanserna goda att du istället har minskat risken att drabbas av mental ohälsa. För att förebygga problem som ångest eller depression är det viktigt att titta på förändringar i fysisk aktivitet, inte bara hur aktiv personen är just nu eller har varit tidigare. Det här visar en ny studie från Göteborgs universitet, som nyligen publicerats i facktidskriften Health Psychology.

En person som över tid blir mer aktiv verkar bli mindre deprimerad och drabbas av mindre ångest än andra. Och en person som drar ner på träningen riskerar att drabbas av mental ohälsa i större utsträckning. Den största positiva effekten syns när någon slutar att vara inaktiv och i stället blir lite aktiv.

3 717 personer ingår i studien. Majoriteten av dem är kvinnor som jobbar inom vården och medelåldern ligger på 47 år. Deras förändrade träning har undersökts i relation till hur de mår vid fyra tillfällen mellan 2004 och 2010.

För personer som jobbar med hälsopromotion och prevention av mental ohälsa finns det all anledning att vara vaksam på förändringar i fysisk aktivitet. Också den som har rört på sig regelbundet men blir mindre aktiv kan ligga i riskzonen, även om hon fortfarande rör på sig mer än många andra. För en person som är inaktiv gäller det med andra ord att börja röra på sig och den som tränar bör fortsätta göra det ungefär lika ofta, säger Magnus Lindwall, docent i psykologi vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap.

En mindre studie från samma universitet visar samtidigt att bra kondition kan vara en buffert mot stress. Den mentala hälsan visade sig vara mer beroende av hur ofta man tränade än hur vältränad man var. Däremot verkar personer som var mer vältränade och stressade lida mindre av mental ohälsa jämfört med personer som var stressade men inte lika vältränade. Bra kondition verkar därmed delvis kunna fungera som en buffert mot stress.

Måste jag börja på gym?

Nej, att gå på gym är inte nödvändigt om du vill förbättra din hälsa eller förebygga dina hälsorisker. Raska promenader är faktiskt den vanligaste motionsformen i Sverige och fungerar utmärkt som fysisk aktivitet.

Öppettider

Måndag - Fredag   kl 07:30 - 17:00
Läkarbesök efter kl 17:00 enl särskild
överenskommelse.

Kontakt / Recept / Avbokning

Webb            Mina vårdkontakter
Telefon 010-105 93 30

Jag vill veta mer om webbtjänster...

Hälsoprofil och hälsokontroll

halsoprofil

Medicinsk Qigong

qigong

Ljusterapi

ljusterapi

Screening

screening